יום שישי, 18 בפברואר 2011

קציצות עוף ובורגול אפויות



ואנחנו שוב בפינתנו "הלוואי שהתמונה שלא יצאה משהו לא תהיה מה שיגרום לכם לא להכין את המתכון המעולה הזה"
נתחיל בסיפור-
המטבח של אימא שלי הוא בריא מאוד: הכל נעשה מקמח מלא,אין טיגונים,אין מרגרינה ואין יותר משתי ביצים למאפה.כמובן שכל מה שיוצא משם הוא מעולה,אבל כשהתחתנתי הרגשתי איזהשהוא צורך לפרוק עול,וזה בדיוק מה שעשיתי: הכנתי עוגה עם לא פחות מ-7(!!!) ביצים,טיגנתי קציצות טונה ועוף (בנפרד,כן?) וקניתי מרגרינה כאילו אין מחר.היה לי כיף לנסות דברים חדשים והכל היה טוב יפה.
עד ש...
שבת אחת השכנים הזמינו אותנו לארוחה ומאוד רציתי להכין משהו מרשים וטעים.מצאתי מתכון לפשטידה תלת שכבתית של תפוחי אדמה ובטטות מכוסה בפרוסות בצל מטוגן.אה, את זה שהוא כלל גם 150 גרם מרגרינה אמרתי כבר???מושחת לחלוטין אבל חוץ מזה בהחלט עומד בקריטריונים שלי למנה מוצלחת.
היא אכן נראתה מאוד מרשימה וקטפה מחמאות רבות מבעלי ומהמארחים אבל ביס אחד עורר בי גועל נוראי.למה?מסתבר שמישהי כמוני,ששנים לא אכלה כמות כזו של מרגרינה לא מסוגלת לטעום שום דבר מלבד זה.כאן הייתה נקודת המפנה בבישולים שלי והבנתי שדברים יצטרכו להשתנות.מאז גם אני משתדלת לשמור על מטבח בריא-עוד לא הגעתי לרמה של אימא שלי אבל אני בדרך.הורדתי באופן ניכר את המרגרינה,הורדתי את מספר הביצים ל-4 בכל מאפה וחתכתי את הטיגונים. בכלל, גיליתי שמלבד הבריאות,יש יתרונות נוספים לאפייה בתנור על פני טיגון: הראשונה היא כמובן הזמן-במקום לכרכר סביב הכיריים ולחכות שכל נגלה של שניצלים (או צ'יפס או קציצות) תהיה מוכנה שמים הכל בתבנית ומשגרים לתנור חד וחלק.יש גם את העניין הבטיחותי:כל מי שנכווה פעם אחת מטיפות שמן שניתזו עליו ממחבת חמה יספר להם שמדובר בכאב נוראי שמעורר פעמים רבות צרחות אימתניות מכיוונו של הנכווה.גם הריח משחק כאן תפקיד-אחרי שהייתי מטגנת הייתי צריכה לאוורר את הבית לאיזה שעה כדי להיפטר מהריח של השמן אבל כשמכינים בתנור הריח הוא מעולה.
עד כאן להרצאה ונעבור למתכון-
כעיקרון זה מתכון של פיליס גלזר, שהיא כידוע מאוד דוגלת באוכל בריאותי ומטיפה לאורגני ותרנגולות חופש (מטרות נעלות ללא ספק אבל מה לעשות שלרוב העם היושב בציון פשוט אין אמצעים לעמוד במחירים הגבוהים של מאכלים אלו,להרבה מאיתנו אין גם מקום קרוב לבית שניתן לקנות בו את המצרכים הנ"ל).המתכון נמצא בספר שלה אבל שם הקציצות הן מטוגנות.מלבד האפייה לא שיניתי בהרבה את המתכון והקציצות יצאו מעולות ממש למרות ואולי בזכות האפייה.בורגול הוא מוצר קצת יותר מדי אופנתי אבל הוא משתלב בקציצות האלו בצורה נפלאה וחוסך את השימוש בביצה-מה שעושה את המתכון אידיאלי למי שאלרגי לביצים:

מצרכים:
חצי קילו עוף טחון (אני ממליצה לקנות טחון טרי מהקצב ולא להסתפק בטחון קפוא.תוספת של כמה שקלים אבל האיכות,המרקם והטעם ממש מפצים על כך)
1 כוס בורגול לא מבושל
1 בצל סגול (אפשר לבן אבל הסגול מוסיף צבע וטעם הרבה יותר טובים) קצוץ
4 שיני שום כתושות
מלח,פלפל שחור,פפריקה מתוקה ופטרוזיליה טרייה או יבשה לפי הטעם

1. שוטפים את הבורגול ומעבירים אותו לסיר קטן.מוסיפים 2 כוסות מים ומבשלים על אש קטנה במשך 10 דקות או עד שהנוזלים מצטמצמים והבורגול רך.נותנים לו להתקרר
2.מערבבים את העוף עם השום והבצל וכשהבורגול מתקרר מוסיפים אותו לעיסה.מתבלים במלח,פלפל ופפריקה
3.יוצרים מהעיסה קציצות,מכסים תבנית אפייה בנייר אפייה ומשמנים אותו במעט תרסיס שמן.מניחים את הקציצות על הנייר
4. אופים בחום בינוני (180) במשך כעשרים וחמש דקות או עד שהקציצות מזהיבות היטב

בתאבון!!!
אה, והקציצות טעימות גם כשהן קרות,למקרה שתהיתם


דרך אגב-יש לבלוג דף בפייסבוק! תחפשו "תנסו את זה בבית" ותחברו אליי כדי שתוכלו לעזור להכריע אילו רשומות יתפרסמו בעתיד

שבת שלום!

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

התמונה בסדר גמור...
יצא מעולה
תודה רבה

בישול בזול אמר/ה...

נראה מעניין. אני מנסה הערב. מכיוון שאין לנו גז כבר שבוע וחצי (%^$*%!) כנראה שאכין את הבורגול פשוט עם מים חמים מהקומקום. אחלי לי בהצלחה :)